Sunday, 14 February 2016

Qaseh adinda merawat sembelit dan buasir saya.

Entri #116: Qaseh adinda merawat sembelit dan buasir saya.
Teks oleh: Umi arbee ali
Foto oleh: Google

Menyebut qaseh adinda, satu benda yang sangat sinonim dengan saya ialah ia merawat sembelit dan buasir.
.
Saya menderita sukar buang air besar bertahun-tahun lamanya. Seingat saya, sejak zaman sekolah. Ia mungkin keturunan. Mak saya pernah menjalani pembedahan membuang buasir. Darah pada mangkuk jamban..itu biasa. Takut-takut nak membuang memikirkan ngilu sakit yang bakal dialami. Waktu dalam pantang anak pertama lebih mengharukan. Proses membuang meneran umpama nak beranak anak lagi sorang!
.
Saya takut mencuba pelbagai jamu atau suplemen kerana kerapkali yang terjadi ia tak serasi dengan badan. Perkara utama yang bakal terjadi setelah menelan pelbagai produk tersebut ialah lebih lebih sukarlah saya nak membuang. Walaupun pada produk tertulis melawaskan dengan tulisan yang sangat besar. Saya sudah dapat meneka apabila badan berasa agak panas dan haus.
.
Saya tertarik dengan qaseh ketika baca iklan majalah anis..sebab utama hanyalah ia menggabungkan tujuh makanan sunnah. Makanan sunnah makanan sepanjang zaman. Wah, mana nak cari..bagus ni. Buat permulaan, setiap pagi dan malam saya ambil hanya satu sudu. Minggu pertama yep, ia melawaskan. Saya tingkatkan kepada dua sudu selepas sebulan. Dalam masa sebulan pertama, ada masa lawas, ada masa tak. Mungkin ambil masa untuk serasi, faktor pemakanan berubah-ubah, jumlah air yang diminum. Masuk bulan kedua, keadaan semakin baik. Disebabkan sentiasa baik, apabila tak amalkan qaseh, baru saya sedar..oh masalah membuang datang semula.
.
Apakah bahan dalam qaseh yang membantu saya?
1) Buah tin - kaya serat, disabdakan Nabi sebagai penyembuh buasir
2) Gam arab - kaya prebiotik
3) Minyak zaitun - lawaskan pembuangan dan usus
4) Sireh - sembuhkan luka
5) Manjakani - mengecutkan bengkak dan buasir
Dengan izin Allah jua.
.
Setiap masalah yang ada kita adukan padaNya. Doa saya saban hari "Ya Allah, keluarkanlah segala penyakit dalam diriku".
.
Bila Allah gerakkan lidah untuk meminta, bermakna Dia ingin memberi.
-Ibn Athoillah as-Sakandari
.
Moga dapat membantu lebih ramai orang menikmati proses pembuangan yang sihat, normal, tanpa sakit dan takut-takut. Lebih lanjut di sini Qaseh gold rawat sembelit dan buasir.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...