Sunday, 6 November 2016

Bisnes yang mudah capai dan mudah maintain target ialah Bisnes Qaseh.

Entri #142: Bisnes yang mudah capai dan mudah maintain target ialah Bisnes Qaseh.
Teks oleh: Umi arbee ali
Foto oleh: Ana edar


Dalam apa jua hal, mencapai itu mudah tapi mengekalkannya payah. Umpama seorang pelajar yang nak mencapai keputusan peperiksaan PNG kelas pertama pada semester satu berusaha bersungguh-sungguh mendapatkannya pada masa itu semester itu. Setelah berjaya, nak mengekalkan PNG kelas pertama setiap semester agak sukar kerana melibatkan tempoh masa yang lama beberapa semester beberapa kali peperiksaan. Di sinilah si pelajar mula putus asa.

Begitu juga bisnes. Bulan pertama target nak mencapai sekian jualan dan berjaya. Bulan seterusnya sudah tentu semakin sukar. Kerana melibatkan tempoh masa yang panjang, usaha keras dan diri semakin tertekan dengan aktiviti menjual. Si penjual mula putus asa.

Jadi pilih bisnes yang kita mudah untuk kekalkan prestasi. Mudah maintain. Mudah maintain jualan. Mudah maintan pendapatan. Pilih bisnes yang mudah ringkas.

Saya maintain bisnes Qaseh..cara pertama dengan guna sendiri. Hanya 50 mata setiap bulan. Saya guna sendiri semua barang yang dijual. Yang paling kerap guna ialah Qaseh Adinda, Qaseh Junior, Rindu Qoqo Stevia dan Sole. Yang mana dengan barang itu aje sudah hampir 40 mata. Sambil guna saya jual. Aktiviti menjual tak menekan saya sebab saya hanya menjual untuk mencukupkan baki 10 mata lagi.

Cara kedua, dalam masa sama saya buka peluang kepada pelanggan tetap untuk menjadi ahli supaya dapat beli dengan harga ahli. Lebih murah. Lebih jimat. Pelanggan ini saya ajar supaya maintain 50 mata setiap bulan dengan cara sama. Tak susah. Tak rasa dipaksa pon. Sebab barang yang dibeli ialah barang tetap yang mereka guna setiap hari. Saya tak paksa mereka menjual dengan banyak kerana saya pon tak suka dipaksa begitu. Kita buat cara santai. Beroperasi dari rumah aje.

Kuncinya hanyalah 50 mata sebulan.

Tau tak hanya dengan 50 mata sebulan saya sudah dapat pendapatan tambahan rm700 sebulan..?




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...